Uvažujete nad tým, že začnete písať blog? Nezúfajte, že je neskoro, a že vaša konkurencia už má blogy rozbehnuté. Na blog nikdy nie je neskoro.
Ako ale začať? To sa možno pýtajú mnohí z vás. Za naštartovaním dobrého blogu sa však neskrýva žiadna mágia. Hneď na úvod by ste ale mali vedieť, že je oveľa náročnejšie blog udržať pri živote, ako ho začať písať.
Ak tápate, čo by malo byť tým prvým veľkým krokom, pripravili sme si pre vás päť základných typov, ktoré vám pomôžu váš nový blog rozbehnúť.
Zvoľte si nosnú tému vášho blogu
Nič náročné. Máte e-shop, ktorý sa venuje predaju cyklistických potrieb? Alebo ponúkate detské oblečenie? Prípadne sa zameriavate na predaj kúpeľnového príslušenstva? Vaša téma je jasná. Váš blog by mal odpovedať na najčastejšie otázky či problémy, ktoré vaši zákazníci riešia.
Čo sa vás pýtajú pri nákupe? S akými otázkami vás najčastejšie kontaktujú? To všetko vám pomôže naštartovať váš blog. Ak sa teda napríklad venujete predaju cyklopotrieb, vašich zákazníkov bude zaujímať nielen to, čo máte v ponuke na e-shope. Istotne budú zvedaví, aké príslušenstvo potrebuje ich horský bicykel, čo by nemalo chýbať vo výbave cestného cyklistu, ale napríklad určite ocenia aj informácie o prípadných zmenách zákona v tom, kedy, kto a kde je povinný nosiť prilbu.
Zvoľte si nosnú tému a držte sa jej. Neodbiehajte, nekomentujte aktuálne dianie, riešte to, čo pre vašich zákazníkov predstavuje pridanú hodnotu. Buďte im vaším blogom nápomocní, poskytnite im čo najviac informácií a dajte im dôvod sa na váš blog vracať.
Vypracujte si analýzu kľúčových slov
Dobre vypracovaná a najmä vami využívaná analýza kľúčových slov je tou zázračnou ingredienciou, ktorá zabezpečí, že sa v Google vyhľadávaní začnete zobrazovať na vyšších priečkach ako vaša konkurencia.
Už keď uvažujete nad štartom blogu, niekto ďalší by mal pracovať na analýze kľúčových slov pre váš web. Vďaka nej zistíte, aké výrazy a slová vaši zákazníci najčastejšie vyhľadávajú a zistíte, čo ich najviac zaujíma. To vám zároveň poskytne obrovské množstvo inšpirácie na písanie článkov. Kľúčové slová vám poskytnú tému, ktorá ľudí reálne zaujíma a zároveň sa vďaka ich správnemu používaniu zviditeľníte aj v Googli.
Stanovte si základnú formu a publikujte svoj prvý článok
Viete, akej téme sa chcete venovať a máte k dispozícii kľúčové slová, ktoré budú vo vašich článkoch? Skvelé. Tak teraz si premyslite, ako budú vaše články vyzerať. Správne zvolená forma vašich článkov dopĺňa ich obsah ako dobrá plnka dopĺňa koláč.
Na čo nezabudnúť:
- Rozsah článku – v ideálnom prípade by nemal presahovať jednu normostranu, teda 1800 znakov,
- mimoriadne dôležité sú podnadpisy so správne zvolenými kľúčovými slovami,
- obrázky – vizuálne krásne predelia a doplnia text a navyše so správne zvoleným ALT popisom vám znova pomôžu zviditeľniť sa aj v Google vyhľadávaní,
- pútavý nadpis článku – základom dobrého nadpisu je nielen kľúčové slovo. V nadpise by nemalo chýbať sloveso, prípadne číslica, ktorá upúta a zároveň by nemal byť príliš dlhý.
Napíšte svoj prvý článok a publikujte ho na váš web.
Dajte o svojom blogu vedieť
Váš blog ožil a pribúdajú doň texty. No hoci sa snažíte a objavili ste v sebe hlboko skrytého copywritera, len málokto sa na váš nový blog preklikne? Nezúfajte. Potrebujete o ňom len dať ľuďom vedieť.
Využite na to všetky sociálne siete, ktoré máte k dispozícii. Ak máte Facebook stránku, dajte cez ňu vašim fanúšikom vedieť, že máte nový blog a pravidelne uverejňujte príspevky s linkom na článok vždy, keď nejaký nový napíšete. Na začiatku možno prospeje, ak príspevky aj zasponzorujete a nacielite na tých ľudí, ktorých by ste textami radi oslovili.
Venujte sa blogu pravidelne
A dostávame sa k poslednej, no zrejme najnáročnejšej časti. Ako sme už spomínali v úvode článku, oveľa náročnejšie je blog udržať pri živote, ako ho začať písať.
Aj vaše blogovanie by malo mať určitú pravidelnosť. Pomôcť vám v tom môže kalendár. Vytvorte si tabuľku a dajte záväzok, že mesačne napíšete napríklad dva články. Takto si môžete články navrhnúť aj na pol roka dopredu. Vymýšľať tému určite nebude nijako náročné. Ochotne vám s tým pomôže analýza kľúčových slov a aj sezónnosť. Čo budú cyklisti potrebovať na jar? A čo v zime? Ako sa obliecť do chladného počasia? Možností je naozaj neúrekom. No nezabúdajte na to najdôležitejšie, keď už ste blog úspešne naštartovali, venujte sa mu. Len tak si získa svojich stálych návštevníkov a len tak z neho budete mať ten úžitok, aký by ste chceli.